خرید از سراسر دنیا


» سند طراحی بازی چیست؟

 سند طراحی بازی چیست؟

سند طراحی بازی یا به اصطلاح GDD یک نگاه کلی در رابطه با بازی می باشد که قرار است مراحل ساخت آن آغاز شود. این ‌که بازی مورد نظر دقیقاً شامل چه اطلاعات و جزییاتی است مشخص نیست اما به طور کلی یک چشم‌انداز از بازی درون این سند شرح داده می شود و از جمله اطلاعاتی که درون این سند قرار می گیرند عبارتند از: پلتفرم هایی که بازی مورد نظر روی آن ها عرضه خواهد شد،شکل کلی گیم پلی و ژانر بازی، داستان بازی، کاراکتر های اصلی و فرعی بازی و ویژگی ها و خصوصیات آن ها همینطور بخشی از این سند هم به پلن بازاریابی بازی اختصاص داده می شود.

برای تهیه و آماده کردن سند طراحی بازی هیچ چارت و چارچوب خاصی تعیین نشده و سند مرتبط با هر بازی می تواند به شکل کاملاً متفاوتی باشد اما طبق تجربیات و دانش بدست آمده در این حوزه نیاز است که یکسری موارد حتما در این سند ذکر شوند و این سند باید به گونه ای باشد که همه چیز به صورت شفاف در آن بیان شده باشد یعنی به گونه ای باشد که اگر آن را به شخصی دهیم که هیچ اطلاعاتی در رابطه با ما بازی ندارد و حتی در رابطه با فرآیند ساخت بازی هم آَشنا نباشد باز هم به راحتی و به سرعت تشخیص دهد که بازی مورد نظر ما در چه سبکی است و چگونه خواهد بود.

در این مطلب قصد داریم مواردی را که طبق تجربیات بدست آمده باید درون سند طراحی گنجانده شوند شرح دهیم و هر کدام از آن ها را برسی کنیم.


مخاطب اصلی


برای شروع ساخت یک بازی ابتدا باید جامعه هدف بازی را تعیین کرد. چه کسانی قرار است این بازی انجام دهند؟ بازی برای چه رنج سنی باشد؟ دختر ها یا پسرها و یا هر دوی آن ها؟ بازی باید مورد پسند همه ی گیمر ها باشد یا فقط گیمر هایی که به یک سبک خاص علاقه دارند؟ یا اگر این بازی نسخه های پیشین دارد باید به گونه ای باشد که کسانی که نسخه های قبلی را بازی نکرده اند بتوانند با آن ارتباط برقرار کند یا تنها برای گیمر هایی مناسب است که نسخه های قبلی را تجربه کرده اند؟ با برسی تمام این موارد گام های بعدی ساده تر برداشته  خواهد شد.


خلاصه داستان بازی


خیلی مهم است که خلاصه داستان  درون سند طراحی آن قرار بگیرد و این مورد دلایل متعددی دارد که یکی از آن ها تاثیر آن در فروش بازی است. فرض کنید یک اسپانسر به شما تنها یک دقیقه  زمان می‌دهد تا داستان کلی  بازی را برای او شرح دهید. شما باید بتوانید در این  زمان کوتاه اطلاعاتی را بروز دهید که شخص شنونده را به فکر فرو ببرد و در مورد داستان بازی کنجکاو شود.


ژانر بازی


ژانرهای بازی در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند که اگر بخواهیم محبوب ترین و پرطرفدار ترین آن ها را نام ببریم می توانیم به ژانرهای اکشن (action)، ماجرایی (adventure)، ورزشی (sports)، استراتژی (strategy)، معمایی (puzzle)، مسابقه‌ای (racing) و نقش‌آفرینی(role-playing)  اشاره نماییم؛ این نکته ناگفته نماند که بازی‌های زیادی هم هستند که در چند سبک می‌باشند، به عنوان نمونه سبک اکشن-ماجرایی که اخیرا زیاد استفاده شده است و یا سبک های جدیدی که به تازگی به وجود آمده اند.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده